In 2001 is Toverland geopend als een indoor attractiepark met één themagebied, Land van Toos genaamd. Deze wereld is met name geschikt voor gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd met veel attracties op een kleine oppervlak. Dit geconcentreerde attractieaanbod bleek al snel de gewenste aantrekkingskracht te hebben.
Nog voordat het eerste hoogseizoen achter de rug was, werd daarom gestart met een uitbreidingsplan dat naast een tweede indoor themagebied ook outdoor-activiteiten omvatte. In 2004 opende Toverland haar tweede themagebied, dat Wunderwald werd genoemd, en er werd bovendien een tweede achtbaan (Booster Bike, een wereldprimeur op achtbaangebied) in gebruik genomen.
Zowel de achtbaan als de attracties in Wunderwald waren gericht op meer uitdaging en plezier voor het hele gezin. In die opzet slaagden we meteen, gezien de immense groei die we dat jaar realiseerden.
Door de bouw van Wunderwald werd Toverland enerzijds het grootste overdekte attractiepark van Europa en anderzijds een serieuze concurrent van het reguliere aanbod aan attractieparken in Nederland, België en (delen van) Duitsland.
Gedreven door het succes van de uitbreiding en beïnvloed door de ervaring te kwetsbaar te zijn met warm weer, werd besloten in 2007 een grote buitenattractie te bouwen. De houten achtbaan Troy, de hoogste, snelste en langste houten achtbaan van de Benelux, vormde in 2007 een opstap naar een nieuwe ontwikkelingsfase voor Toverland. Met de komst van Troy maakte Toverland de stap naar grootschalige outdoor en werd een volledig nieuwe signatuur gecreëerd: stoere attracties ingebed in een natuurlijke en avontuurlijke omgeving.
In het buitengebied rondom Troy werden in 2010 twee nieuwe (familie) attracties toegevoegd om het themagebied Ithaka te versterken.
In 2013 is Toverland verder uitgebreid met een heel nieuw themagebied, de Magische Vallei, met maar liefst 8 nieuwe attracties erin. In de Magische Vallei laten we zien dat we volwassen zijn geworden, de magie van Toverland is echt tot leven gebracht. Gasten worden met de komst van de Magische Vallei ondergedompeld in een echte, magische wereld. Onze unieke, eigenzinnige signatuur is met de komst van de Magische Vallei een feit!
2018 was het jaar van onze grootste uitbreiding ooit. Met de komst van het nieuwe entreegebied Port Laguna en de themawereld Avalon is Toverland uitgegroeid tot een stevige speler in de pretparkbranche. De investering bedroeg ruim 35 miljoen euro. In Avalon is een nieuwe eyecatcher gebouwd, Fēnix. Fēnix is een spectaculaire wing coaster waarin gasten plaatsnemen onder de vleugels van vuurvogel Fēnix voor een spannende vlucht die maar liefst drie keer over de kop gaat. Daarnaast bevindt zich hier de magische boatride Merlin’s Quest, waarin je samen met de hele familie langs prachtige scènes in het darkride gedeelte vaart. Met de komst van deze nieuwe themawerelden is Toverland magischer dan ooit geworden.
Medio 2023 is Avalon verder uitgebreid met 4 nieuwe attracties – 2 grote en 2 kleine. De 2 grote attracties zijn Dragonwatch, een familievriendelijke valtoren die de bezoekers naar 17 meter hoogte brengt, en Pixarus, een vliegtuigmolen waarbij de inzittenden zelf kunnen bepalen of en hoe vaak ze over de kop gaan. De jongere bezoekers kunnen daarnaast genieten van de feestelijke carrousel Jumping Juna en een rondrit door Merlijns magische kruidentuin, die de naam Garden Tour heeft gekregen. Hiermee is het attractieaanbod in dit themagebied nog aantrekkelijker geworden voor een bredere doelgroep, waardoor de verblijfsduur in het gebied verlengd wordt. Deze verlengde verblijfsduur zorgt ook voor een betere spreiding van de bezoekers over ons park. Naast de 4 attracties zijn extra speelplaatsen en diverse interactieve belevingen aan Avalon toegevoegd. De totale investering bedroeg 11,5 miljoen euro.
Zoals uit grafiek 1 is af te lezen, laten de bezoekersaantallen van Toverland een gestage en zeer forse groei zien van 175.000 gasten in 2001 tot 1.165.000 miljoen gasten in 2023.* In een markt die door vele branchekenners als volwassen en verzadigd werd beschouwd, is Toverland erin geslaagd het tegendeel te bewijzen.
*In 2020 en 2021 kregen we vanwege corona te maken met langdurige sluitingen en een beperkte bezoekerscapaciteit, waardoor de aantallen lager uitvielen.
Vanuit de overtuiging dat de markt van attractieparken een groeimarkt is, zolang we maar in staat zijn om unieke, relevante betekenisvolle belevenissen te creëren, heeft Toverland voortdurend gewerkt aan een verdere optimalisering van de gasttevredenheid. Hiervoor is niet alleen veel geld geïnvesteerd in nieuwe attracties en faciliteiten, maar bovenal in het fundament van de organisatie: de mensen.
Het is de overtuiging van Toverland dat de mooiste attracties pas echte belevenissen worden als het personeel op het allerhoogste niveau presteert. Wij zijn dan ook enorm trots dat we sinds 2019 gewaardeerd worden met een gasttevredenheid van een 9.
Toverland heeft al diverse prijzen en awards in ontvangst mogen nemen, waaronder:
2012: door de leden van de ANWB gekozen tot leukste uitje van Nederland;
2014: certificaat van uitmuntendheid op basis van de gastwaardering op Tripadvisor;
2014: beste gewaardeerde attractiepark van Nederland 2014, door de respondenten bij Zoover
2018: in dit jaar ontving Toverland maar liefst 9 internationale awards, waaronder de European Star Award voor beste Attractiepark
2020: zilver bij de verkiezing ‘Leukste uitje van Nederland 2020’ door de leden van de ANWB
2023: zilver bij de verkiezing ‘Leukste uitje van Nederland 2023’ door de leden van de ANWB
2024: zilver bij de verkiezing ‘Leukste uitje van Nederland 2024’ door de leden van de ANWB
Onderscheidingen om niet alleen erg trots op te zijn, maar vooral ook om de toekomst met veel vertrouwen tegemoet te gaan.
Social media